Rozhovor s Kateřinou Kloudovou zakladatelkou Aroma ateliéru

Dnes mám pro Vás unikátní rozhovor s aromaterapeutkou a zakladatelkou Aroma ateliéru, která do Čech přivezla francouzskou kvalitní značku Florihana, s Kateřinou Kloudovou.
 


Kateřina je první českou aromaterapeutkou certifikovanou jak Aliancí mezinárodních aromaterapeutů, tak Národní asociací pro holistickou aromaterapii v USA. Je také absolventkou Aromahead institutu u uznávané aromaterapeutky Andrey Butje (USA). Taktéž si své znalosti prohloubila v rámci výuky v Tisserand Institutu a stala se první studentkou přírodních parfémů z České republiky, u věhlasné americké parfumérky Mandy Aftel. Díky všem těmto zkušenostem a své dlouholeté praxi, pracuje Kateřina jako designérka botanických vůní pro české i slovenské značky nejen přírodní kosmetiky, ale i světa šperků. Mimo tohoto se Kateřina věnuje svému krásnému Aroma ateliéru, kde pořádá workshopy, které rozhodně stojí za to navštívit. Jsou zážitkem nejen díky všudypřítomné aromaterapii, ale především díky Kateřině samotné.
 


Já jsem Kateřinu poznala nejprve skrz e-shop a objednávku produktů Florihana, především hydrolátů, které opravdu nemají konkurenci. Nejprve mě okouzlily produkty Florihana, poté e-shop a množství informací a detailů nejen o jednotlivých produktech. Následně jsem neodolala a zaplatila si s kamarádkou workshop v Aroma ateliéru. Okouzlil nás design, energie místa a pak samotná Kateřina. Je to absolutně úžasná bytost, skvělý profík, neskutečně milá, a hlavně ohromně skromná osoba. Vzhledem k tomu, co již dokázala, by mohla být arogantní, egoistická a chladně nepřístupná, jak to občas u úspěšných lidí bývá. Nicméně ona je přesný opak, tak skromného člověka jsem snad neviděla a láska k vůním a aromaterapii zní doslova sálá na všechny strany. Nejde nepodlehnout pohodové energii kterou kolem sebe šíří. Díky workshopu a diskusi na něm, jsme si nějak vzájemně padli do oka a přišla nabídka spolupráce – napsání článku o Aroma ateliéru. Ale co by to bylo za článek, kdybych nevyužila příležitosti vyzpovídat Kateřinu že? A výsledek vidíte níže, jeden z nejupřímnějších a nejobsáhlejších rozhovorů, které kdy Kateřina poskytla. Bylo mi neskutečnou ctí moct s ní plných 60 minut hovořit a zprostředkovat Vám tak úžasný zážitek díky textu níže. Takže si uvařte kávičku a pusťte se do čtení spolu se mnou…



Jak jste se dostala k Aromaterapii, které se dnes s takovou láskou věnujete?

    K aromaterapii jsem se dostala úplnou náhodou při práci v jedné rodině v Anglii, kde jsem se starala o děti. Nejednalo se však o rodinu milující bylinky a krásné vůně esenciálních olejů, možná spíše naopak, jelikož mi paní domu věnovala knihu Bylinky a aromaterapie (autorky Joannah Metcalfe, botanické ilustrace Rosamund Gendle), kterou sama dostala darem, ale příliš ji nezaujala. Mě naopak kniha okouzlila natolik, že jsem se vydala do voňavého obchůdku ve městě Dorking, kde mě učarovaly vůně a tvary malých lahviček a to, jak jsem se díky nim po odchodu cítila. Do dnes tuto knihu mám ve své sbírce a stále si ji s láskou prohlížím, jelikož zde nejsou klasické fotky rostlin, ale botanické ilustrace, které miluji. Například úchvatný je zde ylang ylang s jeho sytě žlutými květy. 
    A právě tyto botanické ilustrace jsou mojí další láskou, sbírám staré herbáře, kde o tyto zajímavé ilustrace není nouze. Mým nejstarším kouskem je herbář z roku 1910. Tyto knihy pro mě nejsou jen uměleckým kouskem, ale slouží i pro inspirace na parfémové kompozice, neboť každá ilustrace vyvolává určitou emoci, fantazii, pocit, který slouží jako inspirace pro mou tvorbu. Mou ikonou ve sběratelství starých tisků je známá Mandy Aftel, světová parfumérka na poli přírodních vůní, která taktéž sbírá knihy a hledá v nich inspiraci. Každý takový starý herbář je pro mě malou průzkumnou výpravou do historie a chápání vůní v dané době – je to ukazatel, jak vůně působily na lidi odlišné kultury, doby, jak je chápali bez dnešních dokonalých analýz, jak si vysvětlovali pochody rostlin apod. Mnohdy se samozřejmě velmi liší od reality, ale o to je zajímavější historické vnímání esencí. 
    Moje sběratelská vášeň v oblasti vůní samozřejmě nekončí jen u knih, ale sbírám i staré flakonky a vůně jako takové. Vždy, když jedu do zahraničí navštěvuji bleší trhy, kde se občas dají najít hotové poklady, například parfémy z 20. nebo 60.let za pár eur. Tím, že se dříve fixovalo silnějšími lákami, než jsou dnes povolené, si i po dlouhých letech můžeme přivonět i k tak starému parfému a stále cítit téměř to samé co ženy, které si ho zakoupily v té době. Je velmi zajímavé dostávat se prostřednictvím svých čichových buněk do daleké historie. „



Vášeň pro aromaterapii, láska k vůním a botanice z Vás doslova čiší. Jaké bylo, ale Vaše původní zaměstnání?

    „Pracovala jsem ve farmaceutické společnosti a asi nikdy by mě nenapadlo, že bych se zabývala přírodou a jejími účinky na naše tělo a duši. Nicméně jak už to, tak bývá, stres, velký zápřah a tlak ve firmě se postupně začali podepisovat na mém zdraví – časté nemoci, únava apod. V té době jsem si vzpomněla na výše zmíněnou knihu a začala podle ní aplikovat éterické oleje do ovzduší, koupelí apod. Bylo mi to příjemné, ale nepřikládala jsem tomu, kdo ví jak velkou váhu, odjakživa jsem v tomto ohledu velký skeptik. O to větší šok pro mě byl, když jsem si uvědomila, že jsem od té doby nebyla nemocná…Celou, pro mě nejhorší, sezónu jsem přečkala bez jakéhokoliv onemocnění a bez větší únavy. 
    Tento jev mě zaujal hlavně z pohledu biochemie, chtěla jsem to celé lépe pochopit, proniknout hlouběji do účinků. Takže jsem se přihlásila na Aromahead Institut vedený Andreou Butje (USA), díky kterému jsem víc pochopila systém fungování přírodních ingrediencí a změnila svůj pohled získaný ve farmaceutické společnosti. Zde jsem byla navyklá, že účinná látka je pouze jedna jediná, na rozdíl od pohledu aromaterapeuta, který ví, že celkové působení všech látek je mnohem víc než působení jedné!!     A od té doby své znalosti prohlubuji v dalších a dalších kurzech, čtením knih, účastí na zahraničních seminářích, konferencích a samozřejmě svou, již několikaletou praxí. Taktéž u mě doma již nenajdete žádné syntetické vůně, které nemají aromaterapeutický přesah. „



Éterické oleje, extrakty apod. vás tedy fascinují „pouze“ z čistě aromaterapeutického léčebného pohledu?

    „Určitě ne, kromě léčebného efektu, mě samozřejmě fascinují jako komponenty pro výrobu parfémů. Absolvovala jsem několik kurzů zaměřených právě na kompozici a výrobu jak čistě přírodních, tak i syntetických parfémů. Jelikož i poznání syntetiky a jejích možností je velmi přínosné k pochopení celé parfemářské profese. Díky odlišnostem v míchání i působení na člověka si mohu nyní lépe představit souvislosti a kvalitněji pracovat s čistými přírodními látkami. Nově jsem se naplno vrhla do studia anglické parfemářské školy, kde pronikám do tajů parfémů z různých úhlů pohledu – čistě přírodní, syntetické, částečně přírodní apod. A díky těmto informacím získávám celistvější pohled na vůně jako takové. Ale samozřejmě pro mě zůstává hlavní tvorba čistého Botanického parfému bez použití syntetických látek. Pochopení syntetiky má pro mě pouze studijní rozměr. „



Do Čech dovážíte kvalitní francouzskou značku Florihana, proč jste se rozhodla právě pro ni?

    „Původně rozhodně nebylo záměrem značku dovážet, ale setkala jsem se s ní díky doporučení aromaterapeutky a lektorky Andrey Butje. Začala jsem se tedy o tuto destilerii se sídlem ve Francii blíže zajímat a zjistila, že ji používá řada dalších významných a pro mě ikonických aromaterapeutů. Samotná tato informace pro mě byla zárukou kvality a nakoupila jsem si hned několik lahviček s esencemi. Zjistila jsem, že tak překrásnou vůni Levandule vysokohorské jsem do té doby od jiné značky necítila. 
    A jak už to s mou povahou a nedůvěrou bývá, rozjela jsem se přímo do sídla Florihany, abych vše viděla na vlastní oči a poznala, jak tato rodinná značka funguje. Celý proces mě absolutně nadchl – ta čistota prostředí, láska a poctivost s jakou vše vyrábějí je prostě nenapodobitelná. 
    Dospěla jsem tedy k závěru, že přesně s takovými látkami chci pracovat, že nechci kompromisy, ale kvalitu dělanou s láskou a nadšením. A tak jsem začala míchat pro své klienty produkty tvořené pomocí Florihany a zákaznice si je velmi oblíbily. Po velmi krátké době, tak přirozeně chtěly i čisté esence, nejen mnou namíchané směsi a postupem času byl zájem tak velký, že mne napadlo založit v Čechách e-shop s touto krásnou značkou a zpřístupnit tak vysoce kvalitní aromaterapii širší veřejnosti. „

Povězte mi víc o Vašem e-shopu, pro koho je určen?

    „Úplně pro všechny milovníky přírodní péče a aromaterapie. Na mém e-shopu může nakoupit běžný zákazník i velkoobchodník. Mými zákazníky jsou například kosmetičky, aromaterapeuté, maséři nebo i české a slovenské značky přírodní kosmetiky, které vyrábí své produkty za pomoci výběrových ingrediencí destilérie Florihana. 
    Od začátku jsem chtěla vytvořit online prostor, který bude transparentní, tedy poskytne všem maximální množství informací o zakoupených produktech. Jako první jsem tedy v rámci České a Slovenské republiky zveřejnila v online světě všechny dostupné dokumenty. Můžete si tak kvalitu sami ověřit díky podrobným chemickým analýzám, které jsou pro aromaterapeuty velmi důležité. I díky nim poznáte drobné i větší odchylky v různých šaržích. Přeci jen se jedná o čistě přírodní látky, kdy rostliny reagují na své okolí prostředí a jiné složení bude například u levandule, která měla více sluníčka než u levandule, kde více pršelo apod. „



Nabízíte nějaké speciální služby právě pro velkoobchodníky, značky vyrábějící svou vlastní kosmetiku nebo kosmetičky?

    „Ano, například pro značky, které vyrábí svou vlastní kosmetiku nabízím možnost konzultace, kdy jim buď „pouze“ radím možnosti a limity přírodních ingrediencí nebo jim mohu poskytnout kompletní tvorbu parfemace pro jejich produktu na míru. „

Mají značky zájem „pouze“ o přírodní parfemace produktu nebo je zajímá terapeutický přesah?

    „Záleží firma od firmy, někdo chce využít esence „jen“ pro tvorbu krásné vůně – například firmy prodávající módu a šperky apod., ale jsou také značky (a těch je více), které chtějí kombinaci obojího. Vytvořit parfém s přesahem, zvýšit účinky jejich přípravku na pokožku, zdraví a psychiku plus jako bonus dopřát zákazníkům zážitek z krásné vůně. Díky mým zkušenostem nabízím kombinaci pohledu aromaterapeuta a parfuméra. Umím tedy vyskládat vůni podle „architektury“ – hlava, srdce atd. a i podle principů celostní aromaterapie. „



To zní zajímavě, jak takový proces výroby „vůně“ pro kosmetickou značku probíhá? Přichází firmy s jasným zadáním nebo máte úplně volnou ruku?

    „Je to velmi zdlouhavý a časově náročný proces. Značka většinou přichází s nějakou představou, jak by konečný produkt měl vonět, do jakých tónů, případně jaké emoce a pocity by měl vyvolávat. Samozřejmě zadávají i budget, abychom tvořili produkt nejen účinný, ale i dostupný pro koncového zákazníka. Dokonce když ze svého odborného pohledu vidím možnost vylepšení základu, často navrhuji i to. Následně ladíme výsledný efekt k oboustranné spojenosti, nikdy však na úkor kvality. Striktně si hlídám a vybírám na jakých projektech spolupracuji, přeci jen chci, aby mé jméno bylo spojováno s kvalitou, nikoliv kvantitou. „

Můžete zmínit nějakou značku s kterou takto úzce spolupracujete?

    „Ano, mohu zmínit například slovenskou značku Mylo, s kterou jsem spoluvytvářela hned několik produktů. Značek by bylo samozřejmě mnohem více, nicméně některé z nich si naši spolupráci nechávají jako součást výrobního tajemství a nemohu je tedy dále zmiňovat. Pokud zapátrám v paměti již je to přes 40 tisíc prodaných produktů na kterých jsem se podílela a v nejbližší době jich opět přibude. „



Toto je pouze jedna část Vaší práce, k tomu všemu ještě máte Aroma ateliér v Praze. Co Vás vedlo k jeho založení?

    „Touha mít zázemí pro kurzy, kde se mohu potkávat s odborníky i laiky a společně nasávat atmosféru vůní. Čím víc jsem studovala a čím víc jsem prohlubovala svou lásku k aromaterapii, tím víc jsem si přála tyto informace sdílet s dalšími lidmi, předávat je dál a odhalovat tajemství esencí. Můj vůbec první kurz byl o Levanduli a na něm jsme zjistila, že mě sdílení aroma zážitků s ostatními lidmi neskutečně nabíjí energií a dává mi smysl. Proto je dnes v nabídce víc a víc kurzů a účastním se také různých přednášek a veletrhů po celé České republice. „

To zní krásně a je z Vás i cítit, že děláte svou práci s láskou a nad vším do hloubky přemýšlíte. Je mi tak jasné, že název i logo budou mít nějaký hlubší význam, prozradíte nám ho?

    „Název Aroma ateliér vznikl složením slov Aroma – inspirace vůní, aromaterapií - a slovem ateliér, které je silnou inspirací z Francie, kde dříve vznikaly právě specializované ateliéry, kde se pro dámy tvořily vůně na míru. 
    S logem to bylo těžší, chtěla jsem něco, co mě vystihuje, co je čisté, jednoduché, ale přesto hluboké. A narazila jsem na Jakuba a Báru z Jakub Vaněk studio. Řekla jsem jim, co má logo vystihovat, jaké emoce budit a oni byli tak úžasní a dokázali se na cítit na mou energii, na energii prostoru, na aromaterapii a vzniklo dokonalé logo. Logo symbolizuje jemný rozstřik, poprašek parfému a zároveň symbol mého chápání vesmíru – existuje mnohem více cest než jen jedna. A to je pro mě přesně aromaterapie, existence několika cest k harmonii. 
    I celkový design ateliéru měl vyjadřovat tuto myšlenku, což se mi doufám povedlo. Mou další vášní vedle aromaterapie a parfémů je totiž i interiérový design, který jsem sice nikdy nedostudovala v Anglii, ale jako koníček ho nadále udržuji.“



Nove kromě Florihany máte v nabídce i několik produktů s Vaším logem – difuzér, jíly, konjak houbičky a nově i absolue apod. Co Vás k tomu vede?

    "Stejně jako všechno v mém pracovním životě i zde hraje hlavní roli náhoda a osobní potřeba. Například jíly jsem hledala opravdu dlouho v takové kvalitě abych s nimi byla spokojená já sama. Následně jsem je začala používala a opět vznikla poptávka i v mém okolí – chodily dotazy, kde sehnat vysoce kvalitní a chemicky čisté jíly, kde je objednat apod. Z čehož přirozeně vyvstal nápad dovážet je i pro naše zákazníky. A tak to je v podstatě s jakýmkoliv produktem nesoucím mé logo. Nicméně vždy je za tím velmi dlouhé časové období, zkoušení, pátrání po surovinách, návštěva míst apod. Například u zmíněných jílů to byly celé 4 roky, než jsem je začala prodávat. Dá se říct, že za každým kouskem je vždy má osobní potřeba mít daný produkt doma a následně přirozeně vznikne přání mého okolí po možnosti nákupu. 
    Z vůní budeme dovážet několik druhů absolue, které mi na trhu k výrobě kompozic od Florihany chybí. Takže opět k nim vede cesta mé vlastní potřeby.



Vaše obaly i celkově ateliér jsou designové záležitosti, je pro Vás důležitá nejen kvalita, ale i vzhled produktů?

    „Ano, velmi. Mám ráda, když jde vše ruku v ruce – design, kvalita i funkčnost. Miluji jednoduchost, transparentnost, čistotu a bílou barvu. Proto velký důraz klademe i na obaly a design. A stále vše vylepšujeme a posouváme dál. „



Proč jste se pustila do výroby vlastního difuzéru, když na trhu je dnes široká nabídka, a i samotná Forihana má svůj kvalitní kousek, který taktéž dovážíte?

    „Motivem bylo sloučit funkčnost s jedinečným čistým designem. Aby i difuzér tvořil ráz interiéru, abychom na něj pohlíželi jako na umělecké dílo a dělal nám radost nejen díky rozptylu esencí, ale i svou jedinečností. „

Zajímalo by mě, proč je dalším produktem nesoucím Vaše logo právě konjak houbička, když největší boom této houbičky je již pár let zpět…. Proč tedy nyní a v čem je jiná právě ta Vaše?

    „Mě samotnou tyhle houbičky na pleť velmi zajímaly, chtěla jsem pochopit ten boom kolem nich. Začala jsem tedy pátrat po jejich vzniku, historii a dospěla jsem k závěru, že i když se jedná o Japonskou specialitu, dnes se běžně vyrábí v Číně, a to jinými postupy a opravdu se tak nejedná o pravou a jedinečnou Japonskou konjak houbičku. Na doporučení od dodavatele jsem se dopátrala Japonské značky, která vyrábí houbičky již více jak 130 let, a to tradiční metodou. Objednala jsem si ji nejprve pro sebe a nestačila se divit rozdílům ve funkčnosti i kvalitě, která je velmi odlišná od běžně dostupných značek. Následně jsem začala přemýšlet o jejich dovážení pro náš ateliér a okouzlil mě i japonský styl obchodního partnerství, který je založený na úctě a celý proces je pomalu rituálem, který se dá přirovnat ke kultuře pití čaje v těchto asijských zemích. Prostě odlišný zážitek, který má svá daná pravidla a nedělá kompromisy na úkor kvality. „



A co parfémy pro Vás, také si tvoříme nebo nakupujete již hotové?

    „Parfémy si samozřejmě míchám, ale mám doma i hotové, zakoupené právě na různých bleších trzích nebo od světoznámých aromaterapeutů. Slouží mi nejen pro radost, ale i jako inspirace. Často si vlastními vůněmi zpříjemňuji balení balíčků pro naše e-shop zákazníky. Proto balíčky voní každou chvilku jinak, podle mé aktuální nálady během balení. „



Máte nějakou oblíbenou vůni? Co je Váš zamilovaný éterický olej?

    „Bez váhání musím zmínit Santalové dřevo, které na mě působí uklidňujícím až meditativním dojmem. Nicméně na vůni je potřeba pohlížet i z etického a udržitelného pohledu, proto preferuji Santal pacifický nikoliv bílý, který je kriticky ohrožený. „

A naopak je nějaká vůně, kterou nemáte příliš ráda? Kterou používáte minimálně?

    „Takových vůní je málo, ale napadá mě Citronella, je velmi výrazná a dokáže přehlušit ostatní tóny stejně tak jako citronová tráva. „



Mockrát děkuji za krásný a inspirativní rozhovor a přeji mnoho úspěchů v rozvíjení Aroma ateliéru.

Komentáře

Oblíbené příspěvky