Rybí olej aneb doplňujeme Omega 3

Dnes tu pro Vás mám další ze série článků na téma Zdraví a doplňky stravy, které já osobně beru. Naposledy jsme si důkladně probrali vitamín D ( článek zde ) a dnes koukneme na jeden menší zdroj tohoto vitamínu ,ale hlavně na zdroj pro nás prospěšných Omega 3 mastných kyselin. Konkrétně se bude jednat o značku Möller's, kterou jsem dostala na testování z eshopu Lekarna.cz kde mimochodem zas spustili "adventní" soutěž Kapříka,tak zkuste štěstí :) ,ale zpět k recenzi. Na vyzkoušení jsem si vybrala samozřejmě variantu kapsliček,která mi přijde "nejbezpečnější" ve smyslu, že jsem málo odvážná na vyzkoušení klasického neochuceného oleje, mírné vzpomínky z dětství mi napovídají , že to fakt nebylo nic dobrého :)) Ale přeci jen jsem nechtěla před Zuzankou z eshopu Lekarna.cz vypadat jako úplný srab a objednala jsem si tedy ještě tekutou variantu s příchutí Citron.


A proč zrovna rybí olej ? A co má společného s Omega 3 mastnými kyselinami? Zjednodušeně Omega 3  jsou nenasycené mastné kyseliny,které si tělo samo vyrobit neumí,ale které potřebuje k mnoha pochodům v těle. Když si je neumíme vytvořit sami, musíme je přijímat v potravě. Dále se dělí tyto kyseliny na různé podtypy, pro naše zdraví jsou nejdůležitější tři : EPA ( Kyselina eikosapentaenová - která má hlavní účinek v mírnění zánětů ) , DHA ( Kyselina dokosahexaenová - má zásadní vývoj na nervoví systém a je hodně důležitou látkou v období těhotenství a kojení ) a dále ještě ALA ( Kyselina alfa linolenová ).

Naše tělo potřebuje samozřejmě ideálně všechny tři výše zmíněné typy,ale nejvíc je tělu prospěšná EPA a DHA, protože je naše tělo umí snadněji využít. Tyto dvě najdeme nejčastěji právě v živočišné potravě - ryby, rybí olej, tresčí játra, mořské plody apod. Kyselinu ALA najdeme zase v rostlinné stravě jako jsou chia semínka, lněné semínko , bohužel však tento druh je pro tělo mnohem hůř využitelný musí se totiž teprve přeměnit na pro tělo přijatelnou formu omega 3 a to tedy na EPA či DHA,ale drtivou většinu naše tělo zpracuje spíš jako zdroj tuku, tedy energie. Takže u veganů nebo vegetariánů je určitě hodně rozumné tento zdroj doplňovat v tabletkách apod. v samozřejmě pro ně přijatelné veganské podobě, i takové jsou na trhu. Pro nás všežravce je to trochu jednodušší, stačí dodržovat doporučení jíst ryby cca 2-3x týdně,ale zase měly by být tučnější , z kvalitních zdrojů a hlavně pozor na zátěž těžkými kovy, holt moře ve kterých rybičky plavou již není to co bývalo. Proto se dnes hlavně nastávajícím maminkách doporučuje opatrnost při výběru jak doplňku stravy tak ryb jako takových. Calkově ,když si to hodně zjednodušíme dravé ryby jsou víc ohroženy zátěží těžkých kovů , protože logicky snědí další ryby atd. Dále jsou mnohem zdravější ryby z volného lovu a z co nejčistších moří/ oceánů, které jsou prý většinou spíše ty severské. Takže výběr opravdu není jednoduchý že?


Abyste pochopily proč jsou pro naše tělo tyto kyseliny tak potřebné a proč stojí za to zabývat se jimi a hledat ideální zdroj , musíme si vysvětlit jejich přínos pro náš organismus.

Přínos omega 3 pro našeho tělo:

  • všeobecně tlumí záněty a pomáhá tedy léčit různé druhy onemocnění a již existují studie , že by omega 3 mohla fungovat jako prevence proti rakovině ( samozřejmě spolu s dalšími látkami, ne že teď budete polykat x tisíc tabletek!! ) 
  • pomáhá odbourávat nadměrně usazený tuk v játrech a celkově snižuje špatný cholesterol
  • zlepšuje reakce naší nervové soustavy, takže ideální při migrénách, depresích, úzkosti 
  • ideální jako součást léčby astmatu a hyperaktivity
  • důležitý k správnému vývoji plodu a i v období kojení
  • zlepšuje kožní záněty, lupenku a ekzémy
  • obsahuje jako málokterý zdroj v potravě i vitamín D , sice v nižší podobě,ale lepší něco nežli nic že? 
Takže vidíte stejně jako je i vitamín D potřeba na celou řadu reakcí v těle je tomu stejně i s Omega 3 kyselinami, takže je škoda, že většina z nás má její hladinu sníženou. Upřímně já osobně ryby dvakrát týdně většinou nejím, v posledních letech celkově převažuje rostlinná strava a maximálně jednou týdně nějaká ta ryba nebo alespoň tuňák v konzervě. Takže na zdroj Omega 3 nic moc :/ Proto taky už řadu letu s menšími přestávkami kupuji nějaké ty doplňky stravy,ale až nyní vím jak si ohlídat jejich kvalitu a co vlastně na obalech a webech hledat. Takže Vám s tím také pomůžu. 


Zde je tedy pár  základních tipů co preferovat:
  1. Vždy pokud Vám to vaše chuť dovolí je lepší sáhnout po tekuté formě, lépe jí naše tělo využije a hlavně lépe si ohlídáte zda olej není žluklý, v kapslích to moc nepoznáte, takže sem tam doporučuji jednu kapsli rozříznout a přičichnout
  2. Nikdy nekupujte tento doplněk stravy do zásoby, hrozí , že ho nestihnete včas spotřebovat a žlukne nebo ho nebudete dobře skladovat
  3. Nikdy nekupujte přípravek,kterému se blíží hodně brzy datum expirace
  4. Ujistěte se , že daný výrobek obsahuje vysoký podíl EPA a DHA kyselin!
  5. Lepší a pro tělo lépe využitelný je přírodní nesyntetický výrobek, každý výrobce by toto měl na svém produktu uvádět , hledejte slova jako triglyceridy nebo fosfolipidy.
  6. Mnohem lepší je pokud rybí olej pochází z volně žijících ryb
Takže malinko už víte jak se orientovat na trhu a co hledat ,ale kolik tedy potřebujeme denně přijmout Omega 3 aby to bylo ideální? No úplně přesná čísla se až tak neuvádějí,minimum je však cca 250-500 mg denně. Těhotné a kojící ženy by si ještě měli přičíst zhruba 200 mg navíc. Možná si teď někdo řekne u Vitamínu D platí, že většina doporučených dávek je hodně nízká tak i toto budu užívat ve větší míře, tak tady to tak neplatí! Spolu s Omega 3 v rybím oleji totiž přijímáme i dost Vitamínu A, který je ve vyšších dávkách již pro naše tělo nebezpečný takže rozhodně doporučuji dodržovat uvedené dávkování na obalu doplňku pro který se rozhodnete. Nezapomeňte, že tělo přijme i dost kalorií , takže to co naše tělo nevyužije na Omega 3 tak prostě uloží nebo spotřebuje jako každý jiný zdroj energie z tuku. S opatrností také několik týdnů před porodem, operacemi, pokud berete léky na ředění krve atd. Protože sám o sobě trochu ředí krev takže na to pozor. Jsou také lid ,který nesedne se zažívání a podle toho je potřeba upravit dávky nebo zkusit změnit značku, ne každá je natolik kvalitní. 


Takže už jsme si shrnuli proč je Omega 3 důležité, kde ho najdeme , jak si vybrat ideální doplněk stravy atd. A teď už se vrhneme na samotné hodnocení a mou zkušenost se značkou Möller's. Mě osobně se značka zdá jako velmi kvalitní , splňuje všechny výše uvedené body a má i několik certifikátů - více o firmě zde. Takže z tohoto pohledu nemám co vytknout. Balení je povedené, moderní a přesto působí tradičně a líbivě. Líbí se mi, že na trhu mají víc forem - kapsle, neochucený i ochucený olej. Takže si vyberete podle toho co aktuálně preferujete. U kapsliček je velmi pohodlné užívání a vyhnete se případné nepříjemné chuti. U oleje tekutého je však jednodušší složení a ještě rychlejší využitelnost pro tělo. Já osobně jsem byla hodně zvědavá na chuť a vůni tekuté formy. Hodně mě překvapilo, že jsem necítila rybí zápach,ale spíše voňavý citron s jemným podtónem ryb,ale spíš vůni než něco nepříjemného. Takže první bod v pořádku. Další byla chuť a i tady v pohodě, nic nepříjemného. Jen prostě olej. Mě osobně dělá problém dát si lžičku samotného oleje a spolknout, je jedno jaký je to olej, může to být klidně i můj milovaný kokosový a prostě se mi krapet obrací žaludek, je to pro mě nepříjemné. Takže pokud to máte stejně mám pro vás fígl - prostě odměřte potřebné množství ( zde je to jedna čajová lžička ) a poté ji nalijte na kousek pečiva, chleba a nechte vsáknout, no a je po problému s kouskem pečiva mi to vůbec nedělá problémy :) Žádnou pachuť necítím a ani mi po kapslích nebo tekutém oleji není zle, neříhám, nemám nadmuté břicho a prostě celkově vůbec necítím žádné negativní účinky. A pokud se ptáte na pozitivní účinky ,které na sobě vnímám? Já je nevnímám zrovna nyní, beru Omega 3 dlouhodobě a to hlavně kvůli ekzémům a tady prostě u mě boduje na plné čáře, ekzémy mi mě netrápí a když už tak jen v období kdy beru antibiotika nebo jsem nemocná, což je jasné. Ale jinak je moje pokožka v pořádku a rozhodně doporučuji.

Ideální je Omega 3 doplňky brát spolu s jídlem, naše tělo je tak lépe využije!


Za mě je tato látka pro tělo prospěšná, je přirozená a měla by být ve stravě dobře zastoupena, bohužel tomu tak v dnešní době stejně jako u mnoha jiných vitamínů není, takže je na nás jaký potravinový doplněk si dopřejeme. Určitě doporučuji prozkoumat i oficiální stránky firmy Möller's a další jiné zdroje informací a podle nich zhodnotit co je pro Vás ideální a pak už si jen vybrat vhodnou formu ( například zde ). 

Co vy a Omega 3 kyseliny? Máte nějaké tipy na zajímavé firmy nebo zdroje pro vegany či vegetariány? Předem děkuji za vaše komentáře a rady. 





Komentáře

  1. dávám doma už skoro 2 roky dětem a mohu jen a jen doporučit. z hlediska imunity - za ty dva roky kluci marodili snad jen jednou. A předtím byl ten starší stále na hromadě.

    OdpovědětVymazat
  2. Já testuji pouze tekutou variantu citron a s polykáním nemám problém. Jsem ráda, že není cítit rybinou, což bych se u klasické verze bála, to bych asi nepozřela.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky